tisdag 11 mars 2014

Att avla och vara uppfödare

Här är en liten, ytterst liten, del av en irritation jag har när det gäller avel av hundar.
Bedriver man avel av en arbetsras (eller alla raser överlag), vare sig det är tax, aussi, labrador, greyhound, osv. Ska man följa ras standarden och göra dom arbetsprover som rasen är avlad för. Sedan att man som köpare inte gör det rasen är avlad för, de är upp till dig som hundägare. Dock har du som skyldighet att se till så individen mår så bra som möjligt i alla lägen. Krävs det att individen behöver valla för att må bra, ja de är bara att lära dig.

Men att presentera sitt kennelnamn och presentera sin verksamhet där man klart och tydligt säger.
"Nej jag strävar inte efter skottfasta linjer både i min avel och andras. Och jag skiter i om dom går att arbeta med öht."
Och att säga detta om bl en bruks ras som ska vara skottfast.
Eller som jag har hört från en uppfödare som strävar efter att avla bort jakten i en jakthund.

Nä håll er till ras standarden både mentalt och extriört. Sedan att man försöker få positiva förändringar i en ras och ras standard är en helt annan femma. Men då är den rasen kanske så pass förstörd på något sätt att det är då nog lika bra. Och sedan så jobbar man gemensamt "alla" uppfödare mot samma mål.

Sedan diskussionen om avel och uppfödning är ett stort ämne där det finns många åsikter. Jag har mina och du har dina. Jag har mycket att vädra när det gäller uppfödning och avel men väljer bort ämnet då jag inte bedriver det själv. Och för att jag ännu inte stått och valt mellan olika uppfödare inom en ras.
För än så länge (förutom Amillo) av alla hundar jag ägt så är det inte jag som valt hunden. Hunden har kommit till mig. Amillo är den enda hunden som delvist valt mig, men av en slump fanns han kvar hos en toppen uppfödare.

Nästa hund som kommer till vår familj blir en hund där vi/jag väljer.  För en gångs skull ska vi/jag välja och välja det vi/jag vill ha. Sedan om det dröjer innan det kommer, må så vara.

Men just nu är vi nöjd över dom individer som finns hemma hos oss.


Posted via Blogaway

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar