tisdag 1 januari 2013

Nyår 2012

Ja. För att göra det enkelt. Jag HATAR fyrverkerier. Inte hundarna, jag hatar dom.
När jag var liten var jag med om en olycka som jag inte lyckats bearbeta bort.

Så varje år har jag hiten tills gjort allt för att undvika dessa två dagar som det skjuts febrilt upp i våra skyar. Jag har varit i våra älskade vänners källare, har funkat bäst. Har chansat att vara hemma vissa år. Åkt till fjällen på många olika ställen. Varit på stor fester och små fester. Men det har sällan varit lugnt för min del. Alltid ångest dagar innan och efter som sedan frontats med dessa ljud och ljus. Huvva, blir svettig av bara tanken.

Men till att börja med så ska jag höja mina vänner. Alla vänner som varit med mig under nyår och sista april under mina år som gått. Ni anar inte hur mycket enklare ni gör det för mig. Att inte behöva försvara mig i mina konstiga beteenden jag har och får. Att inte behöva känna dåligt samvete över att jag försvinner 1 ½ timma under natten och att sedan komma tillbaka och allt är som vanligt. Ni gör faktiskt att jag mår bättre dessa två dagar. Älskar er för den trygghet ni kan ge mig. Tack!

Men till årets nyår. Vi valde att stanna hemma med familjen och kära vänner här i lägenheten. Vi var 11 st inkl barn och två hundar. Oj mina kära hundar. På grund av allergi fick dom vara inne i vårt sovrum under kvällen och det gick bra.
När klockan började närma sig 23:30 gick jag in till dom. Där låg dom med gardinerna neddragna och tvn igång och detta inte för deras skull. Jag vet att Amillo är skott fast till 110 % men detta är första nyår med Myy. Hon tyckte att det var jobbigt, men inte så pass jobbigt att hon flåsade och verkligen stressade upp sig. Det hon ville göra när jag kom in i rummet var att, som vanligt, gå och lägga sig under sängen. Detta var något som jag bröt och tog upp henne till sängen. Myy är en hund som jag läser som en öppen bok. Hon är så tydlig i hennes kroppsspråk. Hon tyckte att det var jobbigt att höra dessa ljud, stora pupilrar och öron som analyserade. Men inte så att hon blev kontakt lös eller annat.
Men jag tror att hennes beteende var bra för mig. Det fick mig att tänka på annat än min egen rädsla. Men detta är inte kostnadsfritt för min del. Jag tappar min energi så otroligt fort så vid 2 slocknade jag i sängen med båda hundarna vid min sida.

Så det jag tror jag ska göra fram över är att köra ljudfiler med fyrverkerier för att minska hennes stress hon bygger upp. Samt att det kan vara bra för mig så jag iaf kan vara i ett rum ovan jord utan att bli apatisk.

Mina vänner. Jag älskar er i den grad att det inte går att beskriva. (Det innebär även dom vänner som inte finns med på bilderna här nedan.)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar