söndag 13 januari 2013

Dagens träning

Idag stor det Träning på schemat. Som jag längtat efter denna dag måste jag erkänna. Att få starta ordentligt med Myy med rätt typ av störning, andra hundar och människor. Tjo och tjim man inte kan få här hemma.

För en gång skull har jag lagt upp träningen innan. Jag har bläddrat igenom mina två lydnads böcker jag har här hemma och sett över vart hon ligger i varje moment. Där efter har jag specificerat vad vi ska träna på. Känns bra. Jag ska läsa igenom mer om varje moment nu fram över och träna hemma mer varje dag.

Amillo har även så klart han sin plan och det jobbar vi vidare på. Men skillnaden är att han har jag kommit längre med, men Myy ska jag börja från start. Tyvärr fick Amillo vara med husse idag. Det är alldeles för kallt för honom att träna ute nu. Så vi kör på inne och tar dom mildare dagarna ute. 

Idag arbetade jag och Myy på ordinlärning. Hon är fortfarande osäker på sitt när jag kommer för långt från henne. Och hon har svårt att lägga sig när jag är för nära. Ställandet kan hon inte alls så det kör vi hemma än så länge. Så det blev fjärr dirrigering med sitt och ligg. Läggandet ska bli snabbare och sittandet ska funka på längre håll. 
Ingångar slipade vi vidare på. Jag vill att hon ska gå runt mig till höger och hamna i slutposition till vänster. Då hon har en tendens att sätta sig snett så tror jag att detta är rätt lösning för henne. Så i kombination med kort inkallning så fick jag in snygga ingångar som jag vill ha. 
Det blev inte mycket linförhet men den följer alltid med när man tränar. Jobbar här med kontakt och position samt uthållighet. Men idag jobbade jag inte hårt med detta moment då det lätt kan bli tråkigt att bara köra linförhet. 
Det blev även en platsliggning på 3 minuter och här blev jag glatt förvånad. Med störning av andra hundar runt om henne och en unghund gåendes framför henne låg hon kvar. Till höger om henne låg en lugn Howavart och till vänster en glad, alert Malle. Hon reagerade inte på någon av dom och hade lagomt med fokus på mig. Inte manisk som hon ibland kan bli. 

Ja i sin helhet är jag mycket nöjd med träningen. Till nästa gång ska vi ha gjort mer framsteg på sättandet och läggandet med hjälp av träning här hemma. Så om allt går som jag vill så blir det en träning nästa söndag också. (lägger in några gamla bilder)


Nu sitter jag i soffan med smält choklad och kiwi att doppa med. Mums. I morgon kommer små änglarna tillbaka och vardagen rullar vidare. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar