tisdag 3 maj 2011

Just hemkommen

Ja goddag.

Just hemkommen från första praktik tillfället.
Jag kanske ska förklara vad jag håller på med på dagarna. Jag läser en utbildning i Umeå som heter Hunden som Yrke. Där blir jag bl instruktör via SBK (Svenska Brukshundsklubben). Vi läser en stor djursjukvårds kurs som innefattar det mesta av hundens olika sjukdomar, kroppsdelar, organ, osv. Etologi, Hund i övrigt. Ja det är en massa saker som ingår i denna underbara utbildning på två terminer.
Vi har gått igenom många arbetande moment så som sök, spår, lydnad, IPO, skydd, osv. Ja som du nog anar så är det en bred och heltäckande utbildning.

Nu har jag en praktik som innebär att jag ska närvara som en elev åt en instruktör under en valp eller allmänlydnads kurd. I mitt fall nu så är det en kombinerad kurs eftersom dom inte fick in tillräckligt med elever till två kurser.

Amillo skötte sig bra med ett gäng nya hundar. Han kan vara reserverad mot nya hundar nämligen. Men det gick bra. Resten av eleverna på kurser va en salig blandning av både hundar och folk.

Här har vi för övrigt Amillo och hans bror Arrac

Nu räknar vi dagar. Om 5 veckor är utbildningen över och vi åker hem för gott, hem till Övik och till en liten lägenhet med fyra pers och en hund. Känns sisådär men det är kortvarigt. 

Mina känslor i kroppen är blandad. Jag vill att så mycket ska häda och jag vill komma igång med så mycket men tiden finns inte till. Jag vill träna med Amillo så mycket men tiden finns inte till det. Jag tror att nu fram till skolan slutar ska jag rikta in mig på lydnaden och delvis precision spår. 
Mitt mål med spåret är att sänka hans tempo. Han drar fram så fort när han kör igång och jag vill inte det. Dels för vilt spåret men även för att han blir slarvig. Missar apporter och föremål som han ska hitta och som han en gång i tiden hittade. Nä ja måste få struktur och det ska jag börja med NU.
Nu ska jag krypa ner i sängen med min tax och se på film. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar