onsdag 21 mars 2012

ADHD - ADD - Skärpning

Ja detta är ingen nyhet att jag har diagnosen ADHD och jag arbetar aktivt med att vända detta till min fördel. (Om man nu kan det, vilket jag iaf tror.) Jag arbetar med detta på många olika sätt . Medicinering, kognitiv beteendeterapi, terapi grupp, arbetsterapeut och sedan försöker jag att ha kontroll på min vardag.

Överallt finns det olika grupper som samlar människor med likvärdiga problem under ett och samma tak. Det finns forum på internet, grupper på diverse comunity och organisationer i det verkliga livet. Det är oftast en privatperson som startat upp denna...ja vi kallar det för rörelse, för sin egen skull. Varför kan jag inte säga men jag anar att det är en del av bearbetningen för att till slut kunna acceptera att man lever med ett handikapp.

Men oftast så spårar dessa rörelser ur på ett eller annat sätt. Dom som rör sig i kretsen är många olika människor, erfarna, oerfarna, den som söker svar, den som tror att den har alla svar och ja tro det eller ej...den som faktiskt har fakta att lita på. Men hur vet man vem som är vem? Och där kommer problemet.

Det kan komma upp en diskution om tex medicinering. Vi har den som söker svar och ställer en massa frågor och vill veta hur det är för alla andra när det gäller medicinen. Då ställer sig den erfarna (vi vet att den är det men den som söker svar vet inte om detta) och berättar om alla olika mediciner den använt och hur det påverkar denna.
Den oerfarna fliker in kommentarer och går oftast mot strömmen, men säger ändå vad den vill ha sagt. Och mitt i allt så kommer en läkare och styr upp allt (Eller är läkaren i själva verket den som tror sig veta allt, men ger oftast fel svar, vi vet inte.) De gör den inte för ingen vet att den är läkare och verkligen VET vad den pratar om. Då har diskutionen redan spårat ut, den som söker svar har fått en mängd olika mediciner med olika bieffekter utan att verkligen veta vad medicinen är till för och kräver att en läkare ska skriva ut dessa för dom funkar för många andra.
Det går kanske inte riktigt till så men jag hoppas du förstår logiken i det jag vill ha sagt.

Jag passar mig för att uttrycka mig, läsa och förstå det som sägs i dessa situationer. Jag vill ha en psykolog, läkare eller utbildad framför mig som styr upp allt som sägs. Då kan jag börja ta in information. Sedan är det, som med hundar, att man måste anpassa metoder beroende på VEM man talar om.
Att sitta på ett forum och dela med sig av MIN erfarenhet kan vara OK. Men alltid finns det den som söker svar, den oerfarne som tar åt sig och vill göra detta till sitt. Jag tror inte det fungerar alla gånger för vi alla är olika, vi alla har olika diagnoser men det stavas lika ADHD, ADD.

Jag vill inte klanka ner på dom som styr upp grupper, forum, organisationer, osv. Nä, ni gör ett bra jobb som får det flytande men tänk er för vad ni läser, vad ni tar in och se till dig själv. Va trygg med dig själv och bli den erfarne och den pålästa (påläst menar jag med att du ska ha samma kunskap som din egna läkare = du delar med dig av det du har riktig fakta om och håller dig till det). Om man inte passa sig för det man delar med sig av så kan man göra den oerfarne och den som söker svar väldigt förvirrad utan någon som kan styra upp det hela.

Oj förlåt men det blev ett jävla svammel. Jag tänker, från och med nu, gå ur två grupper jag blivit inbjuden till på grund av att jag har inget att ge ännu. Jag är inte den pålästa, jag är inte den erfarne. Jag är den oerfarne som söker svar och dom svaren söker jag under kontrollerade förhållande. Där jag VET att svaren jag får kan jag lita på. Jag har just nu medicinering, jag går i kognitiv beteendeterapi, jag arbetar aktivt i en terapi grupp (som styrs av två utbildade psykologer inom ADHD, ADD), jag träffar en arbetsterapeut och sedan försöker jag att ha kontroll på min vardag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar