onsdag 12 mars 2014

Man lär sig så länge man tränar

Ju mer man tränar hund (eller allt annat för den delen). Ju mer lär man sig.

För att komma dit man satt sina mål så måste man gå två steg fram och ett bak. Och det är det där steget bak jag är på just nu med linförheten.

Linförheten med Myy är inte där jag vill ha den. Kontakten finns inte som jag vill, positionen finns inte där jag vill att den ska vara, ja det är mycket jag kan klanka ner på. Så nu har jag börjat om. Totalt börjat om med ordinlärningen, positionen, allt. Uthålligheten, ja som sagt allt.

Det "jobbiga" är att nu har jag ett stort behov av en helspeleg. Nu behöver jag den mer än någon sin. Ja de är väl bara att börja i hallen då da å få upp taket. Eller? Nä ja måste komma fram till någon lösning.
Jag minskar på allt surr med henne, kräver rätt position, varrierar belöningen och kör nästan bara godis. Jag har dragit ner på att säga Bra till henne och använder bara Slut. Tro om jag ska föra över det i alla moment. Hon vet vad Bra betyder. Och då jag har tävlingstankar med henne så kan det var bra att använda Bra i slutet på varje moment och Slut när "tävlingen" är över. Jag vet inte.
Ni som använder Bra och Slut. Hur använder ni det i er träning och tävling?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar