tisdag 18 mars 2014

Fredagens träning

I fredags körde vi en långpass igen.
Vi började med lydnad på spillvärme men det känndes inte bra. Det blåste jätte mycket, det blev missupfattningar och dålig stämning mellan mig och Myy. Så istället för att åka till skogen vid 12 så åkte vi redan vid 11. Alltså bara en halvtimma på planen. Tråkigt, ja. Men de slutade bra i slutändan ändå.

Vi var tre hundar som åkte till skogen (hämtade dock upp Amillo så han fick följa i bl spåret när vi la de). La ett långt spår till Myy med leksaker som föremål. Måste tänka efter hur jag starta henne i spåret efter varje föremål så hon inte flamsar och lägger energin på fel saker. Hon flackade mycket i spåret, kan beror på den håra vinden.
Jag hade bättre kontroll på vart spåret gick nu vilket kändes bra. Jag la mer kraft på att dämpa henne vid föremålen men ändå en press på att hon ska ta dom och komma till MIG. Inte plocka och gå vidare. Starten blev lugn, måste komma på ett bra komando till detta. Fortsätt?
Spåret hade legat ganska länge vilket blev en utmaning till. Men över lag gick hon bra. Hon vittrade inte leksakerna utan försökte så gått det går att följa spårkärnan. Det börjar bli mer öppet på åkrarna nu så de blir mycket spår på åker fram till dom börjar så nu känner jag.

Medans spåret låg till sig så gjorde vi en stor ruta och körde uppletande. Till Myys lycka om man säger så.
Måste börja ta i andras föremål, andras dofter i föremålen. Gärna få bort från leksaker då dom inte är ett problem för henne. Jag måste börja trycka på perfektion hos henne, hon ska sitta fot innan. Hon ska komma in fot och lämna. Inte pocka på henne och göra det till en lek för tidigt som det är nu. Men vi har jobbat mycket på att hon ska komma tillbaka dirrekt istället för ett ärr varv i skogen. Så där har vi också en del innan det är vackert, för det är dit jag vill då jag vet att hon KAN.

Idag är det BVC med N. Långdragen förkyldning med feber som vi vill kolla upp.
I morgon blir det träning och möte med en kund och hennes söta hund. Ska bli roligt att få något att bita i nu framöver om det är så att jag kan hjälpa.
 
 
 
Behöver jag nämna att jag längtar till sommaren?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar