fredag 28 december 2012

Störst går först

Ja därför börjar jag med att presentera min äldsta fyrbenta vän. 







Här har vi Stänkarbäckens Amillo, långhårig normaltax.
Det är en 3 ½ årig herre i sina bästa dar. Är utställnings champion och nu arbetar vi på viltspåret så han får det championatet också. 


Denna man tog jag över då min tidigare tik hastigt dog julen 2009. Han var då 8 månader när han kom in i familjen. Det första halvåret lärde vi känna varandra ordentligt och vi byggde upp en otroligt bra grund. Vi gick en allmänlydnadskurs med bra resultat och stor ambition att fortsätta träningen. Hösten 2010 började jag Hunden som Yrke i Umeå. Detta innebar en massa arbete tillsammans med Amillo och vi utvecklade ett ännu starkare band. Med sin arbetsvilja charmade han många på skolan. 
Första terminen pendlade vi dagligen till skolan. Han fick här en bred grund i passivitet och träning på allmänna platser och med en mängd störning.
När skolan var slut våren 2011 var jag färdig allmän- och valpinstruktör, MH figurant, valp beskrivare, m.m. Och Amillo hade isat många positiva egenskaper inom en mängd olika arbetsområden. 


Han är miljösäker både i arbete och till vardags. Behöver en hund bredvid sig för att känna sig trygg i jobbiga situationer. (En av anledningarna till varför vi har hund nr 2 hemma.) Han är osäker mot nya, främmande hundar men efter två tre träffar leker han och bjuder till ordentligt. 

Han är inkörd som prepparat hund. Söker hockey puck i olika mängder och ska börjas köras in på tomhylsor och magasin i framtiden. 

Han körs fortfarande i lydnadsklass 1 där vi träglar oss fram. Hans problem är hans arbetsvilja. Han blir fort taggad och tänker sig inte för det han SKA göra. Hittar på egna saker och svävar lätt iväg. Jag har ännu inte kommit fram till hur jag ska ta ner honom på jorden under träning och bibehålla fokus hos honom. Så detta är något som vi arbetar med. 

Han tränar sök till vardags och det är mer som en hobby. Han har ett stort figurant intresse, nu ska vi bara göra det svårare för honom. 

Han tar person spår samt vilt spår och här märks hans ursprung. Han och nosen är bästa vänner. Han måste bara lära sig att markera föremål. Där är hans minus, han har inte högt föremåls intresse och det lilla som finns, försvinner snabbt. 

Mål för 2013
   * Fixa viltspårs championatet
   * Klara av lydnads ettan (har inte bestämt om jag ska tävla eller inte ännu)
   * Se klara framsteg i söket
   * Ev ta en runda till i utställnings ringarna som champinjon






Här har vi då lillasyster Black Zone’s Tiger Lily, Australian Shepherd.
Hon är idag 2 år pigg och är ännu omeriterad. Har ett fin MH som beskriver henne precis som hon är i vardag och i arbete. 

Denna tös kom till oss i februari 2012. Hon var till en början en daghund där husse arbetade dubbelskift en längre period. Under denna tid funderade husse på hur han skulle göra med denna madam då han inte hade tillräckligt med kunskap om hund. Han kände att han bromsade Myy i sin utveckling. Så det slutade med att hon stannade men dock utan strul. Hon va då köpt med "bibehållen avelsrätt" och det blev några omvägar innan saker och ting kom till rätta. Jag ville köpa hela hunden och vägen dit kom med mycket ny och nyttig information och kunskap. 

Hösten 2012 blev hon min, helt min, och nu kunde vi påbörja vår resa till framtiden. Den tid hon varit hos oss hitentills har endast bestått av allmänlydnad, disciplin och rutiner. Detta förändrade denna tös till det bättre. 

Under sommaren 2012 läste jag en hel del om vallning då detta är en egenskap hos henne som är ny för mig. Hon behöver få valla för att hålla hennes nerver i schakt. Nu när hon bor i en barnfamilj så innebär det mer stoj och liv, mer rörelser och fart än tidigare. Detta märkte jag tidigt i februari då hon vallade barnen när dom åkte skidor. Så Myy har sedan tidigare en bra grundkunskap i vallning och jag är helt grön i området. Hitentills har vi vallat två gånger i hagen med får och det går framåt. 

I november började jag en allmänlydnads kurs med Myy. Den är nu klar och det skötte hon med bravur. Hon var egentligen lite för överkvalificerad för kursen men jag vill börja på noll med henne nu. Vi fick många lovord från instruktören och det värmer i hjärtat när jag vet att detta bara är början. 

Hon är en som gör allt för mig. Säger jag att hon ska springa in i väggen gör hon det utan att blinka. Hon vet EXAKT vart jag är och matte är allt. Detta är för många en bra egenskap men för oss har de ställt till det i vallningen först och främst. Hon bryter sina instinkter för att komma till mig och hon ber om lov vad hon än ska göra. Men vi jobbar på detta.

Hon kommer för mig bli en toppen nybörjar hund i allt vad jag vill göra. För det är det bästa med henne. Det jag vill göra, det älskar hon. Och det som är minus med Amillo är att han också vill göra det jag vill göra, men regler sätter stop för oss. Han är för kort med sina 24 cm i manke. 

Ja uppletande är hennes grej, föremål = ALLT. Hon bara älskar föremål och att arbeta för dom är det bästa. Hon är tränad i detta tidigare och det är en bra grund satt för att sedan kunna utveckla till det bättre. 

Hon kommer även köras in på preparat. Börjar med hockey puck och tar det sedan vidare i samma spår som Amillo.

Lydnaden har vi just börjat med. Här måste jag som förare skärpa mig. Jag måste börja kräva precision från första början. Hon är så kvick i att lära sig och när det blir galet sedan är det svårt att lära om. 

Spåret har jag börjat med hårda spår som går toppen. Hon har dock ett så pass högt föremåls intresse så hon vädrar föremålet tidigt i spåret som gör spår läggandet klurigt.  

Sök tror jag hon har kört för skoj tidigare och det är något som jag än så länge kommer hålla på hobby nivå. Men detta kommer även satsas på senare mer och mer. 

Skydd är något som jag vill testa med denna brud. Hon har ett bra gripande och naturligt släppande. Arbetar tyst och effektivt. Skulle vara otroligt roligt att testa henne och se om det är något som går att arbeta fram. 

Patrull hund är det som ligger näst på tur. Jag vill få henne godkänd försvarsmakts hund och när jag får min kropp i form så vill jag själv gå med i hemvärnet tillsammans med henne. Det blir nog husse som tar henne från början. Hon har ett otroligt effektivt sätt att arbeta, hör ALLT och jobbar med sina sinnen på ett bra och effektivt sätt. Hennes sinnesintryck kommer i ordningen Öron - Nos - Syn och det märks på henne när hon jobbar. 

Mål för 2013
   * Röntga höfter och armbågar
   * Göra MT
   * Komma in på en bevaknings kurs och göra inträdes provet
   * Startklar i lydnads ettan (vet inte ännu om jag kommer starta)
   * Prova på skydd





Tillsammans har vi gjort en hel del jag och hundarna. Vi har gått en mängd kurser bl en kurs för SWDI. En helg med nosarbete, hundars stress och hur hundar arbetar. En helghelg med Longering. Detta älskade båda jyckarna. Sedan är dom med mig när jag arbetar med ekipage av olika slag. Antingen som störning eller för att visa. Här kompletterar dom varandra otroligt bra. 
Amillo kan jobba med vilken hund som hellst, även dom som har hanhunds ilsk och har riktiga problem med hanhundar. Han är passiv när man vill att han ska vara det och är sådär cool som bara han kan vara. 
Myy som själv kan ha problem med andra hundar gör detta för min skull. Hon har sedan tidigare en dominant roll i sig själv som jag jobbar bort. Mycket är borta glömt med det finns tendenser kvar som vi fortfarande jobbar med. Hon kan både vara aktiv och passiv i sitt beteende. Men när hon är passiv så är hon aktiv. (Svårt att förklara men hon slappnar aldrig av.) Detta är bra att ha när man jobbar med vissa typer av hundar. Myy är så pass vek mot mig så jag vet att om jag ryter till så släpper hon det hon har och kommer (även om det skulle vara en hund, och detta har jag tyvärr varit med om utan större skada och två ägare som var överens efteråt).

Den duon jag har hemma nu är jag otroligt nöjd med. Dom är olika varandra men ändå så lika. Där den ena tar slut tar den andra över och tvärt om. Jag är så nöjd med min flock, både fyrbenta och tvåbenta. Och det kommer en till tvåbent inom kort...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar