torsdag 31 maj 2012

Jobb med Myy

Jag har idag, mitt i allt elände tagit mig ut för att lägga spår till Myy. Det gick ganska bra men jag måste lägga mer träningstid på hundarna. Helst nu när jag kommer börja jobba.

Iaf så började jag med ett godis spår med godis i varje spår. De va ingen hitt och jag känner att det blir fel. Hon vittrar efter godis istället för spåret och det vill jag inte.
Andra spåret så vittrade hon föremålet alldeles för tidigt som gjorde att det blev alldeles för mycket drag fram.
Tredje spåret började bättre. Jag kunde belöna henne under början men senare fyra fem meter in i spåret så tappade hon bort sig. Hon svamlade runt och blev otålig. Sedan fick hon upp vittringen på föremålet och då blev de kört. Ingen nos i backen i onödan när föremålet finns där framme.
Femte spåret gick bäst. Där har jag inte lagt något i slutet så det hon vittrar finns på mig. Och det gjorde henne förvirrad. Men när hon väl satte nosen i backen så slog hon på den och vipps så fanns föremålet framför henne (kastade över huvudet på henne). Så nu är det korta intensiva spår med föremål blandad i slutet och i min hand.

Har även börjat med tennisboll som är lättare att kasta vid belöning. Hon ser den inte lika väl som en trasa eller annat och eftersom hon har ett sånt otroligt föremåls intresse så vill jag inte störa henne allt för mycket.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar