fredag 30 augusti 2013

Vart ska man börja och hur?

Har smått kommit igång med träningen av framförallt Myy.
Vill påbörja bevakningsträningen också men den är mer tidskrävande och jag får svårt att ha med Nicole i skogen för dessa övningar.

Men det vi kör just nu är en blandning av Apellen och Lydnads ettan. Sen vad vi startar med får vi se. Skulle vara roligt med Apellen med inriktning sök. Den tror jag höjer hennes självförtroende mest.

Det vi är och petar i är fria följet. Jag lägger stor press på henne på kontakten. Jag har kommit till de stadiet där JAG vet hur jag vill ha det och det ska hon klara. Kontakt hela tiden och ordförståelse. Fot = kontakt. Hon förstår mer och mer.

Har börjat med apporten också som jag aldrig tränat med henne. Hon hämtar den men har svårt att ha den kvar i munnen nära mig. Så genom att backa och uppmuntra och sedan sakta ner farten när jag backar så håller hon den i munnen tills jag hinner säga loss. Det går fort frammåt och det är bra. Hon får jobba med huvudet.

Läggandet jobbar vi fortfarande med ordförståelsen. Hon fattar inte att hon ska ligga NÄR jag säger Ligg och det ska vara snabbt. Hon kan, bara hon vill.

Har även börjat lära in Stå då hon absolut inte kan det. Det är svårt att lära tycker jag då hon blir trängd av att jag är och petar på hennes kropp. Hon gillar de inte och blir störd av det men när vi väl kommer igång så går de som på räls.

Platsliggninge är inget problem för henne. Jag måste bara ut och träna i miljöer med rörelser, andra hundar och andra hundar i snabba rörelser.

Sedan så är det figurant arbete. Hon måste lära sig att gilla andra människor och att man KAN ha roligt med främmande människor. Så jaf söker frivilliga människor, gärna män, som vill leka och kampa med henne. Någon?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar